گزارش صعود به قله سماموس

-        سماموس کجاست؟ قله ای در شمال کشور حد فاصل استانهای گیلان و مازندارن با ارتفاع 3720 متر از سطح دریا در نزدیکی شهرستان رامسر

-        سماموس به گویش محلی یعنی کوه آسمانی آسمان آبی

سماموس ارتفاع بسیار زیبایی است که همچون جزیره ای در بین جنگلهای زیبا سر به فلک کشیده و اگر شما روی این قله باشید نگین دریای خزر و جنگلهای اطراف و سلسله جبال البرز را به خوبی مشاهده خواهید نمود و در بعضی اوقات ابرهای زیبا از هر طرف پیشرفت نموده و خود را به کوهپایه های سماموس می رسانندو زیبایی های این قله را دو صد چندان می کند.

مسیرهای صعود به قله سماموس

1-   رامسر جواهر ده- سماموس

جاده رامسر، جواهر ده شاید بهترین و کوتاهترین راه دسترسی به قله سماموس باشد جاده جواهر ده از رامسر یک مسیر اسفالته است که ازدل جنگلهای انبوه با درختان بلند که شاخه های آنها از هر دو طرف جاده را پوشانده، می گذرد و بعد از طی 25Km به روستای مذکور می رسد. (این مسیر مورد نظر گروه کوهنوردی پیارو اشترانکوه بوده که در زیر به شرح آن می پردازیم.)

2-   رامسر جواهر ده- لپاسر- سماموس

مسیر جواهر ده لپاسر مسیری تقریباً طولانی است که می بایست بعد از گذر از باغ دشت با گیاهان بسیار پر غرور و علف زارهای انبوه به مکانی می رسیم به نام لپاسر که پاکوب آن دقیقاً شما را به آن مکان می رساند و شخصی در آنجا ساکن است بنام لپاسری کومرای(خانه، استراحتگاه) دارد و کوهنوردان را در این مکان اسکان موقت می دهد و کار ایشان دامپروری است و  بعد از استراحت در آن مکان مسیر خود را انتخاب نمایید یا از خط الرأس به سماموس بروید یا مسیر گوسفند سرا که قله سماموس در بالای مکان مورد نظر قرار دارد ابتدا این مسیر شیب تندی دارد که دقت، توجه، و احتیاط زیادی را می طلبد.

3-   رامسر- میان هاله- گالش محله- سیاسرت- رودبار- باغ دشت گوسفند سرا- سماموس

بعد از رامسر به طرف مازندارن کیلومتر ده به سمت چپ مسیری جدا می شود که به شهر کتالم و سادات شهر می رسد و بعد از عبور از این شهر زیبا به جنگلهای انبوه در قسمت کوهستانی برخورد می نمائیم که به جنگل دالخانی معروف است و مناظر بسیار زیبا، شگفت با چشم اندازهای دلنواز و روح پرور، البته ناگفته نماند این مسیر کمتر مورد استفاده کوهنوردان قرار می گیرد و عزیزان دقت داشته باشند که حتما با خودروهای شاسی بلند از این مسیر عبور نمایند.

-        شرح گزارش

در روز شنبه مورخه 14/3/1391 گروه سه نفره ما بنام های آقایان عنایت هاشمی، مجتبی موگویی و اینجانب محمد هموله باتفاق دوتن از دوستان گروه کوهنوردی سیاهگل آقای اجدادی و آقا مسعود صدر ممتاز با دو خودروی جداگانه در ساعت 12 ظهر از رامسر به طرف جواهرده حرکت نمودیم و چون دوستان کوهنورد آبفای سنندج در آنجا منتظر ما بودند مسیر 25 کیلومتر رامسر تا جواهرده را با احتیاط طی کردیم جاده مقداری باریک بود. در ساعت 1 ظهر به جواهرده رسیدیم و در کنار مسجد سید سعید مدتی را استراحت نمودیم و در همانجا نماز را اقامه و نهار را صرف نمودیم، تا ساعت 30/3 دقیقه، چون دوستان سنندجی شب را در مسیر سنندج تا شمال بودند از آقای اجدادی خواستند که مدت زمان کوتاهی استراحت نمایند که مورد موافقت ایشان قرار گرفت. در ساعت 10/5 دقیه گروه 18 نفره به سمت بالا حرکت نمودیم این مسیر، مسیر آبشار و مسیر حرکت آب از کوهپایه سماموس بود که ما انتخاب کردیم البته کوهنوردانی که می خواهند از وقت استفادۀ بیشتری ببرند این مسیر را انتخاب می نمایند.

در ساعت 6 عصر به آبشار و این مسیر را ادامه داده تا به چشمه رسیدیم دقیقاً در ساعت 7 به چشمه رسیدیم و در کنار چشمه که مسلط به مناظر زیبای پایین دست بود مستقر شده و چادرها را بر پا نمودیم. البته زمانی که رسیدیم زمان بسیار خوبی بود که بتوانیم ساعتی از بالا چشم اندازهای اطراف را خوب ببینیم و لذت ببریم.

صبح روز بعد دقیقاً ساعت 6 صبح به طرف قله حرکت نموده و مسیر سنگ کوبی را پیش گرفتیم، هوای بسیار لطیف و با طراوت شرایط را جهت صعود مساعدتر کرده بود. در ساعت 25/7 دقیقه به سنگ کوبی برخوردیم وقتی به آنجا رسیدیم، بی نهایت تأسف خوردیم چون طبیعت بدجوری بهم خورده بود از بابت احداث کارخانه سنگ کوبی با آن غول های آهنی جهت تخریب طبیعت زیبایی سماموس! حالا بماند...

بعد از عبور از شرایط نامناسب و نفرت انگیز سنگ کوبی مسیر را ادامه دادیم در جاده ساعت 40/9 دقیقه مدت زمان کوتاهی استراحت کرده و راه صعود را پیش گرفته ایم، البته مسیر برف بود و بادهای شدیدی وزید و گاهی اوقات مه در مسیر خودنمایی می کرد و صفای خاصی به مسیر می داد. دقیقا در ساعت 20/10 دقیقه به قله زیبای سماموس رسیدیم 20 دقیقه استراحت و گرفتن چند عکس یادگاری، در ساعت 20/12 دقیقه پس از بازگشت به سنگ کوبی رسیدیم و مسیر کمپ را طی کرده و در ساعت 20/13 به چادر ها در کنار چشمه رسیدیم.

بعد از صرف نهار در ساعت 14 به طرف جواهرده حرکت نمودیم و چون مه همه جا را گرفته بود و مسیر تقریباً لغزنده و گاهی اوقات باران با طراوت می بارید فرود را با صفاتر کرده بود دقیقاً در ساعت 20/15 دقیقه به جواهرده رسیدیم.

خداوند متعال را شاکریم که به ما توفیق زیارت یکی از با صفاترین قله های ایران را عنایت فرمود. این گزارش تقدیم به عزیزانی است که قصد صعود به قله زیبای سماموس را دارند اگر اشکالی در گزارش است در رفع اشکال چقدر را راهنمایی بفرمایند.

محمد هموله- باشگاه کوهنوردی پیارو اشترانکوه ازنا

موضوعات مرتبط: صعود به قله سماموس ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 7 مرداد 1391برچسب:, | 9:10 | نویسنده : مجتبی موگویی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.